Receptionist

En receptionist i en kommun arbetar ofta med att ta emot besökare, ge upplysningar och informera om kommunens verksamhet. I många fall innebär jobbat också att man arbetar i telefonväxel. Vanliga kvalifikationer som krävs är god datorvana, vara serviceinriktad och bra på att tala och skriva på svenska och engelska och ofta gärna tala flera andraspråk som är vanliga i kommunen/stadsdelen. Utbildningar som ofta efterfrågas är telefonist- och receptionistutbildning.

I siffror

  • 2
  • 2
  • 7
  • 5
  • 0
Medianlön receptionist/telefonist i kommunerna. (Partsgemensam statistik 2013)
  • 1
  • 6
  • 0
  • 0
Så många receptionister/telefonister arbetar i kommunerna.
Om några år sitter personalen i Huddinge kommun i ett öppet kontorslandskap utan fasta platser. Men Vision kräver egna rum till de som behöver.
27 juni 2014
Rätt till heltid, möjlighet till deltid. Så lyder avtalet mellan Falu kommun och Vision. Avtalet är ett av det första i landet där Visionmedlemmar får rätt att gå ner i arbetstid. (Texten uppdaterad 24 mars)
21 mars 2014
Högskoleutbildade personer inom datayrken förblir bland de mest eftertraktade på arbetsmarknaden under 2014.
29 januari 2014
På torsdagen samlades förväntansfulla telefonister från hela landet på Clarion Hotell i Stockholm för prisutdelning i SM i telefoni. Vi träffade tre glada växeltelefonister från Tranås som var nominerade för tredje gången.
23 januari 2014
Varannan anställd på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg skulle inte rekommendera någon annan att jobba där. Det visar en medarbetarenkät.
9 december 2013
Sedan 1970-talet har tjänstemännen i Värmdö kommun kunnat gå hem klockan 13 på fredagar. Nu är den tiden förbi. ”Det har inte varit någon analys, bara pang på”, säger Katarina Magnusson från Vision.
9 december 2013
Omkring 400 Visionmedlemmar som arbetar inom kommunala trafikbolag och inom turism och fritid fick nya löneavtal idag. Trafikavtalet gäller i tre år och fyra månader och ger löneökningar på minst 7 procent.
23 oktober 2013
Nästa år öppnar Kungsbacka kommun en helt ny kundtjänstverksamhet. Då kan en del av personalen tvingas söka nya tjänster.
17 oktober 2013
Förhandlingarna för Visions medlemmar som jobbar med turism och fritid i kommunala bolag har kört fast. Parterna har kallat in medlare.
1 oktober 2013
En patient på Falu Lasarett har under flera månader hotat personalen på en avdelning. Nu har ledningen infört säkrare rutiner och väktare som följer personalen ut.
13 september 2013
Personal på Östra sjukhusets psykakut utsattes i går för en knivattack.
9 augusti 2013
Mögel upptäcktes på en hälsocentral i Sundsvall, som då tvingades stänga med omedelbar verkan.
5 augusti 2013
Flera landsting har slopat kontantbetalningar vid patientbesök, bland annat för att minska rånrisken. Men nu tvingar kammarrätten landstingen att ta emot kontanter igen.
2 augusti 2013
Det nya sopsystemet i Uddevalla har rört upp starka känslor. Personalen i Uddevalla energis kundservice har under flera veckor utsatts för hot och kränkningar.
1 juli 2013
Hård stress, tung arbetsbörda och påfrestande relationer till patienterna orsakar skador och sjukdomar för anställda inom vården och omsorgen. Ändå gör bara hälften av arbetsgivarna bra riskbedömningar av den psykosociala arbetsmiljön.
26 april 2013

Sidor