Publicerad 23 januari 2014 Uppdaterad 23 januari 2014

Elisabet Tell, Christel Svensson och Susanne Gliminger jobbar i Tranås kommunväxel. Foto: Anni Alm

Sveriges bästa telefonister gjorde upp

På torsdagen samlades förväntansfulla telefonister från hela landet på Clarion Hotell i Stockholm för prisutdelning i SM i telefoni. Vi träffade tre glada växeltelefonister från Tranås som var nominerade för tredje gången.

- Att vara nominerad är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb. Alla kan ha dåliga dagar men det här betyder att vi har många fler bra dagar än dåliga, säger Elisabet Tell, telefonist på växeln i Tranås kommun.

SM i telefoni anordnas av kundundersökningsföretaget Q Survey och priser delas ut i flera olika klasser. De telefonväxlar och kundcenter som anmäler sig till tävlingen får under en begränsad period 100 så kallade mystery calls, där en person ringer upp och ställer olika vanliga frågor. Sedan bedöms bland annat bemötande, kunskap om organisationen och om telefonisterna kopplar till rätt person.

-Ofta vet man inte vilket samtal som är ett mystery call men ibland kommer det frågor som ingen annan ställt förut, till exempel om hur mycket ett trygghetslarm kostar. I vanliga fall brukar personerna berätta att någon anhörig behöver larmet först innan de frågar om kostnader, säger Elisabet Tell.

Telefonisternas bästa knep för att ge god service är att le – det märks även i telefonen, inte låta ett dåligt samtal påverka nästa, tänka på hur man själv vill bli bemött och vara påläst om hur kommunen fungerar. Växeln i Tranås har varit nominerad två gånger tidigare och vunnit ett av åren.

- Det var jättekul att vinna. När vi kom hem blev vi firade och fick blommor av politikerna, säger Christel Svensson, telefonist i Tranås.

För deras kollega, Susanne Gliminger, är det premiär på SM i telefoni, eftersom hon inte jobbat i växeln så länge. När prisutdelningen är över är hon mer än nöjd.

-Vi vann! Det känns helt otroligt, vi är jätteglada!

 

 

Fakta Växeln i Tranås…

… har 3 anställda.

… tar emot 65 000 samtal per år, cirka 300-400 om dagen.

… har som mest att göra måndags- och tisdagsförmiddagar, i slutet av månaden vid löneutbetalningar.

… har som lugnast fredagseftermiddagar, under semestertider och när skolorna har lov samt dagen innan julafton.

… tar emot färre samtal än tidigare på grund av att fler använder mejl, hemsidan och direktnummer till tjänstemännen.

En halvtimmes it-strul om dagen

Mer än var tredje Visionsmedlem tycker att de fått för lite IT-utbildning för att kunna jobba effektivt. I snitt förloras nästan en halvtimme av arbetsdagen på grund av krångel med IT. 22 september 2014

Tack och hej tidningenvision.se

Nu på fredag stängs tidningenvision.se. Alla besökare kommer från och med då att dirigeras om till vision.se där det kommer att finnas nyheter, lönestatistik och annat som rör ditt arbetsliv även i fortsättningen. 24 september 2014 10 kommentarer

”I Sverige har vi en illusion om att den offentliga sektorn tar hand om alla, men jag tror att vi måste samverka för att nå förändring”, säger Johannes Jörgensen. Foto: Jonatan Jacobson

Här kan alla vara med och påverka

När han på grund av giftermål tvingades sluta som katolsk präst tog hans sociala engagemang nya former. De senaste åren har Johannes Jörgensen arbetat i Svenska kyrkans regi med långtidsarbetslösa och socialt utsatta i blickfånget. 16 september 2014

Avskedad kyrkoherde vann i AD

En församling i Halland avskedade kyrkoherden med skälet att han ägnade en stor del av sin arbetstid år privata affärer och misskötte sitt jobb. Nu har Arbetsdomstolen beslutat att kyrkoherden ska få jobbet tillbaka och 175 000 kronor i skadestånd. 24 september 2014

MITT YRKE