Publicerad 13 mars 2014 Uppdaterad 13 mars 2014

Allt saftigare PR-nota för kommuner

Kommuner och landsting lägger allt mer pengar på att köpa tjänster från PR-byråer. 2012 landade notan på 200 miljoner kronor. Det är en tiondel av PR-branchens totala omsättning.

Tidningen Dagens Samhälle och marknadsanalysföretaget Doublecheck har granskat hur mycket kommuner och landsting betalar PR-företagen för att få hjälp med PR och kommunikation. 2012 handlade det om 200 miljoner kronor.

Landstingen stod för 74 miljoner kronor och kommunerna för 126 miljoner kronor. Mest pengar av kommunerna, drygt 33 miljoner kronor, spenderade Stockholms stad. Malmö köpte PR för 9 miljoner kronor och Uppsala för nära 7,5 miljoner. Ofta handlar det om att förbättra kommunens varumärke.

–Vi märker att kommuner och landsting upphandlar mer och att konkurrensen har blivit tuffare bara senaste året, säger Anders Wallqvist, vd på Nowa Kommunikation, till Dagens Samhälle.

Bland landstingen och regionerna är det Stockholms läns landsting som toppar listan, 45 miljoner kronor lades på inköp av PR-tjänster 2012.

–Det här är ett medvetet val av oss. Det skulle bli oerhört dyrt att bygga upp kompetens internt, säger Katarina Winell, kommunikationschef på landstingets hälso- och sjukvårdsförvaltning.

Ett 40-tal av kommunerna, däribland Eskilstuna, Mölndal och Trelleborg, anlitar inga PR-konsulter eller lobbyister alls.

En halvtimmes it-strul om dagen

Mer än var tredje Visionsmedlem tycker att de fått för lite IT-utbildning för att kunna jobba effektivt. I snitt förloras nästan en halvtimme av arbetsdagen på grund av krångel med IT. 22 september 2014

Tack och hej tidningenvision.se

Nu på fredag stängs tidningenvision.se. Alla besökare kommer från och med då att dirigeras om till vision.se där det kommer att finnas nyheter, lönestatistik och annat som rör ditt arbetsliv även i fortsättningen. 24 september 2014 10 kommentarer

”I Sverige har vi en illusion om att den offentliga sektorn tar hand om alla, men jag tror att vi måste samverka för att nå förändring”, säger Johannes Jörgensen. Foto: Jonatan Jacobson

Här kan alla vara med och påverka

När han på grund av giftermål tvingades sluta som katolsk präst tog hans sociala engagemang nya former. De senaste åren har Johannes Jörgensen arbetat i Svenska kyrkans regi med långtidsarbetslösa och socialt utsatta i blickfånget. 16 september 2014

Avskedad kyrkoherde vann i AD

En församling i Halland avskedade kyrkoherden med skälet att han ägnade en stor del av sin arbetstid år privata affärer och misskötte sitt jobb. Nu har Arbetsdomstolen beslutat att kyrkoherden ska få jobbet tillbaka och 175 000 kronor i skadestånd. 24 september 2014

MITT YRKE